Vital Choices Newsletter

Thursday, July 8, 2010 Issue 381  
Table of Contents
Vital Bonus Options July 8 - 14
Lower Breast Risk Linked to Fish Oil
Glazed Salmon with Dijon Mustard Sauce
Canola, Continued: What are the Alternatives?
Antioxidant Nutrients May Help Cardio Health

Shop Vital Choice ... Pick from 3 Easy Ways!
 
 
OR
Try our e-Catalog
OR
Call 800-608-4825

 

Vital Bonus Options July 8 - 14

Choose from among our Bonus Options ...
... then start shopping to earn your reward!
 
Wild Alaskan Silver Salmon
 
Wild Red™ Sockeye Salmon
(skinless-boneless)
 
 Wild Pacific Spot Prawns 
  
Organic Extra Virgin
Spanish Olive Oil 
  
Cultured Manila Clams
 
Click here for Bonus Details & Instructions ...
... all offers include Free Shipping!


Vital Choice & Vital Green


Environmental
Stewardship Program

Vital Green™ is our pioneering environmental program that does 4 things:

 

1) Fights global warming by offsetting the impacts of shipping.

 

2) Enables recycling of foam shipping cubes via our innovative FREE program.

 

3) Supports seafood sustainability and promote a green partnership with our customers.


4) Offers an online, clickable e-Catalog to save trees and energy.
 

To learn more, and get instructions for recycling foam shipping cubes from Vital Choice, visit our Vital Green™ page.


Point Your Patients & Clients to Great Food
 
Many health practitioners and wellness providers display Vital Choice catalogs to help their patients and clients find great seafood and supplements.
 
Each catalog includes a special offer that people will thank you for providing!
 
Just fill out our quick Catalog/Brochure Request Form.
 
And we can now offer clinics our new brochure on Omega-3s in Seafood & Health. Reviewed by doctors and experts, it clarifies a critical but often-confusing subject.
 
For information or to request extra catalogs and brochures, please send an email to arnie@vitalchoice.com.

Lower Breast Risk Linked to Fish Oil
Large U.S. study links fish oil supplements to one-third lower risk of a breast cancer diagnosis; No reduction was seen with soy or herbal supplements
by Craig Weatherby

Click for full story and printer friendly version
Though much remains to be discovered, we know a lot about omega-3s and cancer already … virtually all of it good, and urgently needing exploration and confirmation.
 
Several large population studies – and a few small clinical trials – published over the past several years found links between diets rich in omega-3s from fish oil and a reduced risk of various cancers.
 
And, significantly, cell studies provide highly plausible biological explanations for these encouraging statistical associations.
 
(For links to some of our past coverage, see the “Recent research on omega-3s” sidebar, below.)
 
Until now, there’s never been a substantial study that looked for possible links between the most promising supplements and a woman’s risk of breast cancer.
Recent research on omega-3s and breast health
The past decade has seen growing research into the potential effects of omega-3s on breast cancer risks.
 
These are some of the highlights of our coverage … to see all of our reports, search our news archive for “breast”:
 
So the results of a very large epidemiological study from Seattle’s Fred Hutchinson Cancer Research Center are making headlines worldwide.
 
In short, the study showed that women who took fish oil regularly were 32 percent less likely to develop breast cancer over a six-year period (Brasky TM et al. 2010).
 
Significantly, the researchers found no associations between breast cancer rates and any other supplements that have been proposed as possible anti-cancer aids … including soy.
 
Fish oil shines in unprecedented epidemiological study
The Seattle team surveyed 35,016 postmenopausal women between the ages of 50 and 76, who were taking part in the Hutchinson Center’s Vitamins and Lifestyle (VITAL) study.
 
The goal was to compare the women’s breast health over the six year ...
 

[CLICK FOR FULL STORY AND A LINK TO THE PRINTER FRIENDLY VERSION]
 

Vital Recipes
Glazed Salmon with Dijon Mustard Sauce
Photo by Helen Rennie. Click for full story and printer friendly version
Today’s simple, quick, delicious recipe comes from superior food blogger and personal cooking instructor Helen Rennie of Natick, Massachusetts.
 
Helen's lifelong love for cooking led her to leave a computer science career and take an internship at the famed Casablanca Restaurant in Harvard Square, and then become a full-time personal cooking instructor at her own kitchen in Natick, Massachusetts.
 
Her blog “Beyond Salmon” has everything you ever wanted to know about fish and other musings on all things culinary.
 
Concerning this fast, easy recipe, Helen writes that it “… was born one weekday night when I needed a 10 minute dinner. It was surprisingly good.” We agree!
 
Helen Rennie, cooking instructor and author of the "Beyond Salmon" blog
Glazed Salmon with Dijon Mustard Sauce
Serves 4
 
For the fish
1 Tbsp apricot preserve, honey, or maple syrup
 
*Vital Choice offers skin-on silver, sockeye, and king salmon 
 
For the sauce
2 Tbsp plain yogurt or sour ...

[CLICK FOR FULL STORY AND A LINK TO THE PRINTER FRIENDLY VERSION]
 
Oily Letters to the Editor
Canola, Continued: What are the Alternatives?
While you can do worse, we called canola an lesser choice for folks who, like most Americans, consume far too many omega-6 fats; A reader asked about alternatives
by Craig Weatherby

Click for full story and printer friendly version
Last week, we published a reader’s response to our article about omega-6 fat and weight gain, in which we downplayed the desirability of canola oil.
 
That opinion reflects the fast-growing medical consensus that, compared with humans' historical diets, Americans now consume far too many omega-6 fats and too few omega-3 fats.
 
This extreme fat-intake imbalance yields increasingly well-documented impacts on risk of cancer, depression, diabetes, and the many chronic diseases that are promoted and/or aggravated by inflammation. (See “Americans Need More Omega-3s and Less Omega-6s” and search our news archive for “omega-6”.)
 
Our disregard for canola as a daily kitchen choice comes despite its relatively high omega-3 content and relatively low omega-6 content, compared to most common cooking oils.
 
To see the article that explains our stance in more detail, and resulted in today’s Q&A, see “Canola Oil Controversy: A Reader’s Note and Our Response”, which also has a link to the omega-6/weight gain article that got the correspondence ball rolling.
 
As alert reader Joanna B. notes below, our response failed to list recommended low-omega-6 alternatives to canola, or give a full explanation of why we prefer them.
 
Joanna wrote to ask for that important information. Here’s our exchange, including her very kind reply to our answer:
 
Joanna B.’s letter
Dear Vital Choice,
 
Thanks for revisiting the controversy regarding canola oil. However, I'm not clear on what is a good substitute to use. 
 
You mention both hi-oleic sunflower oil and macadamia nut oil as having a lower percentage of omega 6 fats. I thought ...

[CLICK FOR FULL STORY AND A LINK TO THE PRINTER FRIENDLY VERSION]
 

Antioxidant Nutrients May Help Cardio Health
Clinical trial shows improvements to artery elasticity and blood cholesterol profiles in people with cardiovascular risk factors
by Craig Weatherby

Click for full story and printer friendly version
Antioxidant nutrients like vitamins C and E, selenium, and beta-carotene have long been touted as aids to cardiovascular health.
 
They’ve been tested in recent clinical trials, and scrutinized by scientists who analyzed existing epidemiological and clinical evidence.
 
But the results have been mixed, both in terms of decreases in cardiovascular risk factors and actual reductions in heart attacks and sudden cardiac death.
 
As researchers from Boston University School of Medicine wrote in a recent evidence review, “Antioxidant supplementation has not been generally associated with better cardiovascular outcome[s] …” (Chakrabarti S, Freedman JE 2010)
 
However, the results of a recent round of research looked more encouraging … see “Vitamin Studies Paint a More Positive Prevention Picture”.
 
Now, the results of a small clinical trial in people with multiple cardiovascular risk factors add to the positive side of ...

[CLICK FOR FULL STORY AND A LINK TO THE PRINTER FRIENDLY VERSION]
 

Our Community Connections

 

Vital Choice contributes a portion of its net profits to the Weil Foundation, Adopt-a-Fry, the Live Strong Foundation, The Monterey Bay Aquarium, the Natural Resources Defense Council, and other causes devoted to improving the health and well being of people and the planet that sustains us.


Subscribe to Vital Choices

Breaking food and health news, special offers, and tasty recipes!
You can expect to receive one or two emails each week.
We will never provide your infomation to any third party.


Your Email Address:

Add Remove
Send As HTML

Published by Vital Choice Seafood
Copyright © 2010 Vital Choice Seafood, Inc.. All rights reserved.
Information in this newsletter is not meant to substitute for the advice provided by medical professionals, nor is it intended to diagnose, treat, cure or prevent disease. Copyright is held by Vital Choice Seafood, to which all rights are reserved. Other than personal, non-commercial use or forwarding, no material in this newsletter may be copied, distributed, or published without the express permission of Vital Choice Seafood.
RSS Feed
Powered by IMN